Assalamualaikum..Selamat Datang Ke Blog Saya..Harap Memberi Manfaat Kepada Semua :)

Jangan mengutuk blogger lain-sekadar luahan

Assalamualaikum

Tengah-tengah BW..terkilan pulak yuyue rasa,ada jugak blogger mengutuk blogger yang lain,itu tidak ok,ini tidak ok,and macam-macam lagi la yang boleh membuatkan yuyue MALAS nak follow blog tuh,bukan semua blogger begitu,hanya segelintir sahaja,bila yuyue baca entry tu,yuyue pulak yang terasa,mana tidak terasa,yuyue jugak seorang blogger,kalau blog yang kita tengok tidak ok,apa kata kita TOLONG blogger tersebut memperbaiki apa yang salah atau kurang,jangan lar main hentam..kita bagi TIPS macam mana untuk MENCANTIKKAN BLOG,MENARIK MINAT BLOGGER LAIN,and jugak tips-tips yang berguna untuk blogger tersebut,bukankah itu lebih baik?

Tidak perlu la nak bagi komen tentang ENTRY dia dengan menggunakan ayat yang kurang elok bila dibaca,maaf..bagi yuyue,kita tiada hak untuk mengutuk entry blogger-blogger lain,itu kerana ianya adalah hak masing-masing..(sekurang2nya komen lar kerana anda ingin memberi pendapat,seelok2nya komen yang membina) tidak kisah blog itu bercerita tentang KEHIDUPAN SEHARIAN,CINTA/KEHIDUPAN PERIBADI atau apa sahaja,itu adalah hak blogger-blogger itu sendiri..Dari kita mencari "musuh" dalam dunia blog nieyh,elok lah kita kumpul kawan dimana kita boleh share cerita kita dengan diaorang,itu lebih baik bagi yuyue dari "mengutuk" blogger lain dalam ENTRY/BLOG kita sendiri..kalau betul niat ingin menolong blogger tersebut,lagi elok kita komen terus melalui komen di entry-entry dia,atau dekat chatbox blogger tersebut,cuba bagi pendapat and mybe jugak blogger tersebut berminat and cuba belajar mengubah apa yang kurang,sekaligus mengeratkan lagi hubungan sesama blogger..itu lebih bagus!

Tidak perlu la mengutuk blogger lain hanya kerana blogger tersebut menggunakan ayat "FOLLOW YOU,FOLLOW ME BACK"..bagi yuyue ayat ini tiada salahnya untuk digunakan..bukan kah ayat ini lebih sinonim dengan dunia blogger?sudah adat dalam dunia blogger,walau benci macammana pown kita dengan ayat tu,konon-konon menyampah dengar ayat tu,ianya akan tetap "tertaip"..lagi-lagi kalau blogger baru..SALAH ke?SALAH diaorang nak promote blog diaorang?

jangan MENIPU DENGAN MENGATAKAN KAMU TIDAK PERNAH MENGGUNAKAN AYAT ITU!!..

sememangnya setiap blogger yang HADIR ke blog kamu mengharapkan kamu menjejaknya kembali..BETUL??..kalau pown tidak menggunakan ayag "FOLLOW U,FOLLOW ME BACK",mungkin dengan menggunakan ayat yang berlainan bunyinya,tetapi motif tetap sama,niat tetap sama..tapi SALAH ker??bagi yuyue,apa cara sekalipon kita tinggalkan jejak,walau macam mana ayat sekali pown untuk menarik seseorang blogger masuk ke blog kita,itu TIDAK SALAH...itu adalah hak masing untuk menggunakan sebarang ayat bagi menarik blogger lain ke blog mereka..

kadang-kadang yuyue tersenyum melihat komen berbunyi "saya follow cini,awak mesti follow saya tau!.ehehe :)"..ehehe..yuyue suka,kelakar..mungkin bagi sesetengah orang bunyinya seperti MEMAKSA..tapi kita tidak tahu,mungkin jugak mereka yang tinggalkan jejak seperti itu hanya ingin bergurau.. :)

Yuyue pon bukanlah seorang blogger yang baik,kadang-kadang ada buat silap,kita nie MANUSIA yang akan selalu buat silap,samaada dalam keadaan SEDAR atau TIDAK SEDAR..tidak salah ingin menegur,tapi gunakan ayat,tutur kata yang bersesuaian,jangan pula nanti niat nak menasihati orang laen bertukar menjadi mengutuk orang lain,kalau niat nak tambah PAHALA,nanti bertukar menjadi tambah DOSA...so hati-hati ketika menegur :)

p/s : wahhh!!..panjang lebar pulak yuyue menaip...letih sudaaaaa...itu hanya pendapat yuyue sahaja..jika yuyue ada silap dekat mana-mana,harap boleh maafkan yuyue yerp :)

--DONE--


15 comments:

idafirdausi said...

selalu gak ada yang datang komen kat blog ida nak say like that.. ida tak kisah sebenarnya.. nak tulis ke tidak "i follow u. please follow me back". ida tetap follow sesape yang tinggal jejak kat blog ida.. i'm really apprecite them.. hehehehee.. ^_^

qaseh tia said...

i likee this entry.. tia pon ade hater duk kutuk blogger dalam blog dia..kita jadi terasela jugak sbb kita pon blogger kan..

mcm2 ragam manusia ni..

Nan said...

Terbaekk sygku~

☀ Izzaty Hedry☀ said...

btol 2 rmai y dtg mey kt i follow u .. u follow me back... adeess.. terbentang dah kt blog zaty xmngamalkan ilmu cm 2..hummm..

mcm2 rgam owg y da..;p..

Nurul Hidayah said...

cik ida : ehehe..hargai mereka selagi mereka jd followerkite..ehehe..t kang lari pulak...ehehehe :)

Nurul Hidayah said...

puan tia : tentiu~~ 2 lar..yuyue bace pown yuyue terasa -,-"

Nurul Hidayah said...

nan : ehehe..tentiu syg :)

Nurul Hidayah said...

izaty : ehehehe..benda 2 kite xdapat nk halang dyeorg untuk guna "i follow u,follow me back"..tapi yuyue xkisah,xsalah lau dyeorg nk guna kan?..:)

Rosalia said...

wah~!!setuju dgn anda:) hihi
jd diri sendiri jela kn..org x ske hak dorg..mcm bgs sgt..dorg lupe kot masa dulu mcm ne dorg nk naik dlm dunia blog ni..sabar jela:)

Faten said...

Betul tue yuyue
faten sokong sgt dengan yuyue..
if diorang tak suka boleh jea angkat kaki kan..=)
Memang la tak dinafikan blog kita orang ramai baca.. tapi masing-masing ada cara tersendiri...

Nurul Hidayah said...

rosalia : ehehe..sbb tuh penting untuk manusia SEDAR DIRI..jgn perlekehkan org yg baru nak knl dunia blog..masing2 ada cara tersendiri..and itu hak masing2..yuyue jadi terase bila org duk tulis entry kutuk2 blogger laen..hurm..not good :)

Nurul Hidayah said...

fatin : betul2..xnk baca boleh close kan2??..xsuh dyeorg baca pown..ehehehehe :p..

Aida Azryn said...

itu la orang kata.. berblogging ni bukannya mudah.nampak je sng kan?tapi sebenarnya tak. susah wooo.. hehe :)

Ercy Archie said...

aigoo. kenapa la mau kutuk2 ni? kalau mengutuk pun, x bagi dia jadi blogger hebat pun kan. apa la.

emm... senoriti dlm komuniti blogger tu pun perlu ke? sampai ada terms blogger otai la, newbie la. biasanya newbie ni la yang kena kutuk itu ini. tapi pengutuknya x tau la otai2 or atas2 newbie ni. haha.

ok. blah dulu. nice entry, btw.

Unknown said...

Senario biasa dalam dunia blog. Silap sikit, terus dikutuk. Kalau asyik nak kutuk, sampai bila kita nak majukan.