Assalamualaikum..Selamat Datang Ke Blog Saya..Harap Memberi Manfaat Kepada Semua :)

"Saya Blogger Terengganu"

  1. Nama :  adewk yuyue
  2. Status anda : belum berkahwin but in a relationship :))
  3. Cara hubungi : Facebook : search = adewkyuyue email : yuyue_nan@yahoo.com
  4. Daerah/Jajahan : Dungun,terengganu
  5. Tempat tinggal :  nama kampung : kampung sura/jalan bunga raya 
  6. Apa yang menarik di tempat anda : semua orang tahu terengganu terkenal ngn pantainya yg menarik kan??..so dungun pown banyak tempat2 / pantai2 menarik..;))
serba sedikit sal DUNGUN :

Dungun-merupakan satu daerah yang tertua di dalam negeri Terengganu yang terletak arah selatan dari ibu negeri Kuala Terengganu. Dungun dikatakan daerah tertua kerana namanya disebut dalam Negarakertagama milik kerajaan Majapahit yang mana Dungun merupakan di bawah kuasa kerajaan Majapahit satu masa dahulu.

Ini bermakna Dungun telah lama berada di dalam peta sejarah. Kuala Dungun pula dikaitkan dengan perintis pembukaannya oleh Allahyarham Panglima Hitam Tambun. Di sekitar Kuala Dungun dan Tanah Lot ada antara nama jalan dinamakan dengan nama kerabat dan pengikut Allahyarham Panglima Hitam Tambun iaitu Jalan Tambun, Allahyarham Pak Dagang (Jalan Pak Dagang), Allahyarham Daud Panglima (Jalan Panglima), dan Allahyarham Sulaiman (Jalan Sulaiman).

Sekarang ini ada satu nama yang telah hilang di Dungun ini iaitu Jalan Abdul Jalil. Papan tanda nama jalan ini yang terletak berhampirkan dengan Kedai Runcit Cina yang bernama Kedai Kiok (anak kepada mendiang Mek Ah Moi) tidak kelihatan lagi. Adakah nama jalan ini telah ditukar kepada Jalan Pengkalan Macang?-kerana papan tanda nama Jalan Pengkalan Macang dapat dilihat berdekatan dengan laluan pintas ke Kampung Nibong Bawah (jalan ke bekas tapak Club Hewitt dan bekas kem askar). Jika tidak silap @Dungun, jarak Jalan Abdul Jalil ini ialah antara papan tanda nama Jalan Abdul Jalil yang telah hilang itu hinggalah ke papan tanda nama baharu yang dinamakan Jalan Pengkalan Macang.

Jalan Abdul Jalil ini terletak dari simpang tiga Jalan Nibong hingga bersambung ke kawasan Pengkalan Macang. Jika benar nama jalan ini telah bertukar kepada nama Jalan Pengkalan Macang, @Dungun merasakan nama jalan yang sebelumnya iaitu Jalan Abdul Jalil dikekalkan. Jalan Abdul Jalil ini seperti yang diketahui @Dungun (jika pembaca mengetahui fakta ini salah sila perbetulkan @Dungun) diberikan bersempena nama Allahyarham Yang Mulia Tengku Abdul Jalil yang merupakan kerabat istana Terengganu. Antara ceritanya ialah nama jalan tersebut diberi dengan nama beliau kerana jalan tersebut merupakan laluan beliau ke arah Kampung Niboh Bawah dan ke seberang Pulau Serai.

Selain itu Dungun mempunyai kisah-kisah kepahlawanan. Antaranya zaman kepahlawanan Allahyarham Panglima Hitam Tambun (dikenali dengan cerita pengangkapan Helang Merah), zaman Allahyarham Tengku Jaafar (dikenali dengan cerita terjumpanya payung kuning dan buaya putih di Sungai Buaya), dan Allahyarham Jusoh Kumpal (dikenali dengan cerita dikambus dalam keadaan bernyawa oleh tentera Jepun). Apa yang menarik di sini ialah daerah Dungun juga menjadi tempat persembunyian Allahyarham Mat Kilau dan Allahyarham Datuk Bahaman iaitu di Pasir Raja.

Kedua-kedua pejuang ini juga bertemu dengan Allahyarham Panglima Hitam Tambun, juga bertemu dengan Allahyarham Jusoh Kumpal. Secara ringkas, @Dungun mendapat cerita dan juga melalui pembacaan, Allahyarham Jusoh Kumpal tidak mati dikambus Jepun, tetapi telah diselamatkan oleh orang-orang tertentu-dan kini cerita ini masih menjadi misteri. Paling menarik ialah pejuang Jusoh Kumpal ini adalah anak murid kepada Allahyarham Panglima Hitam Tambun (jika sesiapa pembaca mempunyai maklumat yang boleh mengesahkannya boleh dikongsi bersama). Allahyarham Jusoh Kumpal (@Dungun menggunakan perkataan Allahyarham Jusoh Kumpal kerana berita pejuang ini masih hidup masih menjadi misteri) ini adalah pejuang bersama-sama dengan Allahyarham Mat Kilau dan Allahyarham Datuk Bahaman dalam menentang penjajah.

Paling unik lagi ialah Allahyarham Helang Merah (@Dungun tidak mengetahui nama sebenarnya beliau, mungkin ini nama gelaran), Allahyarham Panglima Hitam Tambun, Allahyarham Mat Kilau dan Allahyarham Datuk Bahaman adalah pengikut Allahyarham Tok Ku Paloh Terengganu dalam menentang penjajah Inggeris.

Satu lagi maklumat yang @Dungun perolehi ialah Allahyarham Pak Sabah iaitu orang yang mempunyai kaitan dengan Kampung Pak Sabah dikatakan adalah Mat Salleh pejuang dari Sabah yang menentang penjajah. Ini menjadikan sejarah menjadi misteri dan unik kerana Allahyarham Mat Kilau, Allahyarham Datuk Bahaman, Allahyarham Jusoh Kumpal dan Allahyarham Mat Salleh telah diisytiharkan meninggal dunia oleh penjajah, walhal dalam zaman perjuangan mereka, mereka masih hidup, cuma dibuat cerita dan ada yang ditukarkan dengan orang lain sehingga telah diisytiharkan meninggal dunia, sedangkan mereka semua meneruskan perjuangan untuk menentang penjajah. Setakat ini yang mengisytiharkan diri sebagai pejuang yang masih hidup dan keluar dari persembunyian identiti dalam akhir tahun 70an dahulu ialah Allahyarham Mat Kilau dan Allahyarham Datuk Bahaman.

Dungun, satu lagi yang menjadi uniknya dan anehnya daerah ini ialah selalu menjadi kubu, tempat mengumpul kekuatan perang malah menjadi tempat pengunduran semasa perang zaman dahulu kala sama ada berkaitan dengan negeri Terengganu sendiri dan negeri Pahang. Ia juga menjadi pilihan pedagang dan angkatan perang dari Sumatera dan sekitarnya yang mengundur dalam perang menentang penjajah untuk bermastautin dan membuka kampung.

Itulah Dungun, daerah yang masih banyak lagi misterinya, dari dunia kependekaran, dunia persilatan hinggalah cerita-cerita sejarah yang masih belum dirungkai sepenuhnya. Bagi semua anak Dungun, berbanggalah diri anda sebagai anak Dungun, jangan rosakkan tanah ini tempat kita berpijak, jagailah ia.

3 comments:

Unknown said...

sikit punya pnjang sejarah dungun...xdang nk hbis bace..sowii

NuSaNa NoSa 91 said...

yezza~ trg tetap di hati~ tehehehehehe~ ^_^

Nurul Hidayah said...

gaung : agaga..panjang??copy paste gak tuh..waahaha..;p

nusana : terengganu the best!!hik3..tanah tumpah darah tuu~~ ;p