Assalamualaikum..Selamat Datang Ke Blog Saya..Harap Memberi Manfaat Kepada Semua :)

Arab Saudi sedia bantu Mesir jika Barat sekat bantuan

Photobucket

JEDDAH 20 Ogos - Kerajaan Arab Saudi semalam menegaskan, negara-negara Arab dan Islam akan membantu Mesir sekiranya negara Barat menyekat pakej bantuan ke Kaherah ekoran isu penindasan pihak keselamatan terhadap penunjuk perasaan pada minggu lalu.
Menteri Luar, Putera Saud al-Faisal dalam kenyataannya berkata, mana-mana negara Barat yang mengugut atau mahu menyekat bantuan ke Mesir, Arab Saudi dan negara Islam lain akan memastikan negara terbabit dibantu dengan serta-merta.
Sebelum ini, Senator Amerika Syarikat (AS), John McCain menggesa Washington untuk menggantung bantuan bernilai AS$1.3 bilion (RM3.9 bilion) kepada tentera Mesir yang menggulingkan Presiden Mohammed Mursi pada 3 Julai lalu.
Dalam pada itu, menteri-menteri luar Kesatuan Eropah (EU) mengadakan mesyuarat tergempar bagi membincangkan hubungan negara di rantau berkenaan dengan Mesir ekoran keganasan yang tercetus baru-baru ini. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130820/lu_10/Arab-Saudi-sedia-bantu-Mesir-jika-Barat-sekat--bantuan#ixzz2cTOrwrSE
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: