Assalamualaikum..Selamat Datang Ke Blog Saya..Harap Memberi Manfaat Kepada Semua :)

5 penjenayah mati ditembak

Photobucket

ANGGOTA forensik memeriksa salah satu mayat penjenayah yang ditembak mati di lokasi kejadian di sebuah pangsapuri di Jalan Pantai Jerejak, Sungai Nibong, semalam.

PULAU PINANG 19 Ogos - Lima ahli kumpulan kongsi gelap yang amat berbahaya kerana terlibat dalam 10 kes bunuh di tiga buah negeri mati selepas berbalas tembakan dengan polis yang menyerbu sebuah unit pangsapuri di Pantai Jerejak, Sungai Nibong awal pagi ini.
Kejayaan menumpaskan kumpulan penjenayah itu merupakan sebahagian daripada Ops Cantas Khas yang dilancarkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di seluruh negara sejak Sabtu lalu.
Siasatan mendapati kesemua penjenayah itu berusia antara 23 hingga 27 tahun dengan empat daripadanya memiliki rekod jenayah lampau iaitu terlibat dalam kegiatan samseng dan kongsi gelap.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, serbuan dilakukan sepasukan anggota dari Bahagian Siasatan Khas (D9) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kontinjen Pulau Pinang, Kedah dan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, hasil maklumat awam dan risikan kira-kira pukul 4.30 pagi.
Beliau berkata, kumpulan terbabit enggan menyerah diri sebaik sahaja polis memperkenalkan diri menyebabkan pasukan itu terpaksa memecahkan pintu.
"Kumpulan itu kemudian melepaskan beberapa das tembakan sehingga berlaku insiden berbalas tembakan selama kira-kira lima minit sebelum kesemua mereka dapat ditumpaskan.
"Hasil pemeriksaan polis merampas tiga pucuk pistol jenis Norinco berwarna perak, Revolver .38 berwarna perak dan Walther PPK berwarna hitam yang digunakan penjenayah.
"Kejayaan menumpaskan kumpulan berkenaan yang bergiat aktif dalam jenayah bunuh adalah sebahagian daripada Ops Cantas Khas yang bermula Sabtu lalu di seluruh negara.
"Siasatan mendapati kumpulan ini terlibat dalam tujuh kes bunuh dan dua cubaan bunuh di negeri ini, dua kes bunuh di Kedah dan satu kes bunuh di Negeri Sembilan," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri hari ini.
Yang turut hadir, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah dan Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi.
Kata Khalid, pihaknya masih meneruskan usaha memburu saki baki anggota kumpulan itu yang masih bebas serta kumpulan-kumpulan penjenayah lain.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130820/je_01/5-penjenayah-mati-ditembak#ixzz2cUoVDDsm
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: