Assalamualaikum..Selamat Datang Ke Blog Saya..Harap Memberi Manfaat Kepada Semua :)

Gempar!! Blog Akan Dipadam Selepas 25 Jun 2011

Fakta tentang Blogspot : Dahulunya Blogspot ini merupakan antara perkhimatan pertama yang dibeli oleh Google. Tapi sehingga kini blogspot masih boleh diakses menggunakan email perkhidmatan yang mereka gunakan dahulu sebagai contoh; email yahoo.com. Namun, kini Google telah hampir menamatkan akses bagi perkhidmatan email lain untuk log in ke Blogspot. 

Blog akan dipadam : Pihak Google akan memadam Blogspot yang didaftar selain daripada gmail selepas 25 Jun 2011. Jadi, bagi mereka yang masih menggunakan email yang lama, anda perlu bertukar ke akaun Google atau akaun anda akan dipadam bersama-sama blog yang telah didaftarkan. Google kini memberikan penekanan serius untuk mendaftar menggunakan akaun Google selepas 8 tahun memberikan perkhidmatan sokongan akaun lain. Amaran berbentuk begini juga telah diberikan bagi pengguna Youtube.

 

PENAMBAHAN !!!!!

Mesej ni sebenarnya untuk mereka2 yang tidak log in account blogger die sejak 2007. Bagi blogger baru blog anda tidak akan terjejas. Akan tetapi, buatlah untuk memudahkan kerja diorang sebab mungkin akan didelete juga mane tau. Saya aku dah baca semua masalah yang dihadapi oleh blogger luar negara. Ada yang dah tukar pon akan mengalamai bende yang sama juga. Macam aku sekejap je dah boleh tukar. Korang kene ikot step yang aku ajar betol2. Jangan hilang walau satu langkah pon. 

Kalau masih tak boleh juga, tolong pergi ke sini dan claim balik blog korang


CARA NAK TUKAR ?

Pergi ke gmail.com dan tekan create new account.



Isi semua yang diatas dan tekan I accepted dekat bawah sekali. 


Pergi ke Dashbord dan tekan dekat My Account seperti dalam gambar diatas.


Lepastu nampak tak email address tu. Tekan edit yang seperti dalam gambar diatas.


Ikut semua yang kat atas ni. Remove email lame kalau nak. Dan letak Gmail korang dekat kotak kosong tu. Lepas dah selesai semua korang boleh SAVE.


Pergi dekat yang aku bulatkan tu. Tekan setting.


Korang edit balik bahagian email address korang dengan letak gmailkorang yang baru buat tadi. Lepastu SAVE.

OK!! Selesai semua kerja. Lepas ni tak payah risau lagi ok. Sila sebarkan entry ini dan juga tutorial ni. Jangan lupe link kan blog ni sekali yeeee. Harap blogger lain dapat tukar dengan cepat sebelum tarikh 25 Jun.


--DONE--

5 comments:

Anonymous said...

thanks :) happy weekend!

Seimura said...

Fuh, nasib baik aku dah lama tukar emel aku ke akaun google (gmail). Masa mula-mula buat blog dulu (2009) aku guna emel yahoo. Then akhir 2009 aku dah tukar ke alamat gmail.

Nurul Hidayah said...

aiman : ehehe..tengs

seimura : nasib r ko..hahaha..bagus2...

suka cartoon said...

info yg berguna..tQ..

::CIK LYNN:: said...

kalu tkar ni, xhlang ke entry lama??