Assalamualaikum..Selamat Datang Ke Blog Saya..Harap Memberi Manfaat Kepada Semua :)

Kadang-kadang tak faham

Assalamualaikum

Kadang-kadang dunia nieyh makin PELIK..apa sahaja dibuat mesti ada saja yang tak kena..DUNIA atau MANUSIA yang pelik??..maaaaaaaaffffff..DUNIA tidak pelik,tetapi MANUSIA pada zaman sekarang makin hari makin pelik..semakin TUA BUMI ini (bumi nieyh da makin tua yerrr anak-anak..ehehe..sempat-sempat jer nak mencelah yer..),makin ramai yang berperangai hasad dengki..kenapa??..jenguk ke langit dan berfikir sejenak

Buat itu....SALAH
Buat ini....SALAH

kadang-kadang sampai dah tak tahu nak buat apa lagi.

KALAU BERTINDAK MELULU (bertindak bodoh)

"ape lar dye tuh..buat sesuatu tak fikir dulu,bodoh betol larh!!!

"kau nieyh nape r??..nape bodoh sangat??ade otak fikir lar!!jangan letak kat LUTUT!!

KALAU BERTINDAK BIJAK (berfikir sejenak sebelum bertindak)

"tengok r tuh..bajet bijak r tuh...bajet-bajet"

"Menyampah tol lar aku,bajet pandai..benci tol aku"

KALAU BUAT NAKAL / JAHAT 

"Tengok budak tuh..mak ayah tak ajar ker??ishk2..kecian mak bapak dye"

"sah-sah budak nieyh tak sekolah,buat sesuatu ikot pandai/bodoh dye jer'

BILA BUAT BAIK / SOPAN SANTUN

"Eleehhh!!..konon-konon baik r tuh..kontrol ayu jer pown tuh..jangan caye sgt..PLASTIK!!"

"Mentang-mentang orang cakap dia budak baik,nak eksyen pulak,macam aku tak tahu perangai dye yang sebenar"

KALAU KITA CANTIK

"Bajet cantik lar,padahal pakai bedak 4 inci,muke bangun tido macam tupai tahan berak jer pown"

"Benci tol aku tengok dye tuh..entah-entah dye pakai bomoh nak bagi nampak cantik"

"eh..tengok la dye tuh..cantik tol kan?nieyh mesti cucuk BOTOX kan..ishk3..budak2 zaman sekarang"

KALAU KITA TAK BERAPA CANTIK

"Ishk..ko tengok tuh,serabai ajer..macam budak xsiap!!"

"eee..ko tengok tuh,macam tuh korang nak ajak kawan,muke hudoh cam ape jer"

"Tak nak la aku kapel ngn dye..xcantik pown lar!!"

macam-macam sekarang nieyh..serba tak kena..kalu nak luahkan,memang tak terluah lar kan..buat baik SALAH,buat jahat lagi lar SALAH (x)..entah..yuyue pown dah tak reti nak cakap macammana,yuyue tahu,korang pown salu gak mengalami situasi macam nieyh kan??..

Adalah lebih elok kalau kita ambil KELEBIHAN orang sebagai "ikon" untuk kita ubah diri kita untuk menjadi lebih baik..fikir-fikir lar yer..masing-masing dah besar,masing-masing bijak kan?..mana yang baik tuh kita "PEGANG"..yang tak baik tuh kite "BUANG" jauh-jauh..jangan ada hasad dengki...apa yang korang dapat??...KERETA?? RUMAH BESAR BERTINGKAT-TINGKAT?? MAKAN FREE SELAMA SATU TAHUN??..atau dapat DOSA FREE??..so pilih lar :)

p/s : taip-taip sambil mam lolipop strawberry guling-guling..

--DONE--

2 comments:

aida (fd) said...

betol r ..lau kat fb aku berlambak2 orang duk lepas rasa tak puas hati,aku tahu aku lawa..hahaha..chilllllllll :)

**NH-Nurul Hidayah** said...

@aida ..hahaha..aku pon..